شموا ريحة المسيح فيا صرخت انت فين ظهر لي وقال لي انا هو !


شموا ريحة المسيح فيا
صرخت انت فين ظهر لي وقال لي انا هو !
منحوني 3 ايام للتوبة بعد مواجهة الشيخ
هربت من الموت بعد علقة ساخنة ونمت ايام في الشارع

قصة المتنصرة الداعية فاطمة
من بيت المريميات المتنصرات بمصر

القصة بقلمها
اسمي فاطمه 25 سنه بكاريوس خدمه اجتماعيه
من اسرة مسلمه ملتزمه بالاسلام كنت باخذ دروس في الجامع وبحفظ القران بالتجويد وعند دخولي الجامعه ودراستي القران والاحاديث ابتدأ عندي الشك ان القران كلام منزل من الله وكنت بقف امام التناقضات الواضحه في القران وعندما كنت اسئل اي شيخ كان يرفض الاجابه ويقولي لي لا ينفع ان تسئلي عن كلام انزله الله الابواب كلها اتسددت امامي لدرجه اني وصلت الي الالحاد وكان لي زميله مقربه مسحية وكانت يوم ما تقراء بي الانجيل جلست معاها وقرات في شئ لمس قلبي ورتحت ولكن الشك كان موجود بي دخلي ابتديت ادخل علي مواقع مسيحيه وكنت بحس بي امان لم اقراء الانجيل ولكني كنت غير مقتنع فكان الانجيل وتعاليم المسيح تجذبني ولكن منت لااريد الاستسلام لي فكرة المسيحة وفي يوم بكيت بكاء شديد وصرخت وقولت لو في رب موجود ويوجد فعلا اله يعرفني طريقه وفضلت ايام كثيرة ابكي واصرخ وفي يوم حلمت بي رب المجد ينزلي لي من السماء ويقولي لي انا هو صحيت من النوم وانا متلغبطه روحت علي الجامعه وحكيت لي صدقتي واخذتني عند اب كاهن وقراء معي موعظه الجبل ولمست قلبي وحسيتةبي سلام دخلي لي اول مرة في حياتي واعلنت ايماني بي المسيح وابتديت اتلمذ لفايت ما نولت نعمه المعموديه واهلي لحظو علي التغير وبي الموجه اعترافت ان ربي والهي هو المسيح حاولي تهددي وحبسوني وضروبني لغايت ما جابولي شيخ من الجامع واعطوني فرصه 3 ايام لي التوبه وفي اليوم التاني من المهله تمكنت من الهروب من المنزل ولكن لم اجد مكان يحتوني الاب الكاهن رفض مساعدتي خوفنا من المشاكل جلست ايام عديدة في الشارع من غير اي موء ولا فلوس كنت ببكي لي ربي وقولتو انا سبت كل حاجة عشانك واني مستعدة لي اي شئ عشان افضل معاك وكنت قاعده في مكان ما بجوار كنيسة ولقيت 3ةبنات بيسئلوني انتي قاعده كده ليه وبتعيطي ليه قولتلهم انا سيبه بيت اهلي قالولي تعالي معانا متخافيش انا خوفت وقولتلهم لا دخلو علي الكنيسة وانا قعدت بره اصلي لقيت صوت داخلي بيقولي اتا بعتهملك روحي معاهم اول ما خرجو قلتلهم انا هجي معاكم ورحت معاهم اكرموني وعملوني معمله كريمه لم دخلت بيتهم اعترفتلهم اني عابرة وطلعو هم كمان عابرين وعشت معاهم وعملنا من بيتنا كنيسه المريمات